Idag den 30 mars korades vinnarna av årets Swedish Gambling Award, den årliga utmärkelsen där hållbara initiativ på den svenska spelmarknaden hyllas. Vinnarna i de sex kategorierna är Random State, Spelfriheten, Svenska Spel, Betsson, Kindred och Axel Lyckberg.
−Vi har haft ett givande och riktigt intressant arbete med att gå genom årets många bidrag i Swedish Gambling Award. Över lag har bidragen hållit en väldigt hög nivå, i arbetet med att utveckla branschen i en hållbar riktning. Ett stort och välförtjänt grattis till alla vinnande bidrag, säger Ann-Sofie Olsson, juryordförande för Swedish Gambling Award.
Swedish Gambling Award arrangeras av Sper, Spelbranschens Riksorganisation, och Bos, Branschföreningen för Onlinespel. Ett viktigt syfte är att premiera ansvarstagande och hållbara initiativ som har gett önskad effekt.
Årets sex vinnande bidrag i Swedish Gambling Award 2022 med motiveringar:
HÅLLBARHET/SAMHÄLLSANSVAR: Allt-i-ett-lösningen – Random State
Med ny teknik och skalbar potential öppnas möjligheter för gräsrötter att växa – från den lilla föreningen till den stora organisationen. Kategorin avgjordes på målfoto och juryn ser nu förväntansfullt fram mot att följa Random State och utvecklingen för deras allt-i-ett-lösning. Förväntningarna är stora!
HÅLLBARHET/SPELANSVAR: Unblurred – Spelfriheten
Spelbranschen tar allt mer ansvar, men ett av årets bidrag stack särskilt ut. Årets vinnare lindrar inte bara symptomen, utan tar tag i problemet. Spelfriheten, med projektet Unblurred, visar att deras verksamhet och kommunikation gör mätbar skillnad för konsumenter. En klar segrare i en tuff kategori.
KUNDNÖJDHET/EFFEKT & NKI: Omsorgssamtal – Svenska Spel
Ofta jagar man kundnöjdhet genom att göra kundupplevelsen enklare, snabbare, eller intensivare. Men med personliga omsorgssamtal gör Svenska Spel det oväntade och manar till eftertanke. Bidraget skulle så klart platsat i spelansvar också, men förtjänar att vinna i denna kategori då en haft en mycket positiv påverkan på kundnöjdheten. Hela 80 procent som blivit kontaktade upplever det positivt! Well played, Svenska Spel, well played.
KUNDNÖJDHET/MARKNADSFÖRING: Fimpen/Marketing that adds value – Betsson Group
I en värld där marknadsföring ofta ses synonymt med reklamkampanjer och kortsiktig konvertering som riskerar att driva på reklamtröttheten väljer Betsson att skapa kvalitetsinnehåll där genomsnittstittaren tittar hela 17 min i sträck. Det är uppenbart en långsiktig satsning, då serien nu är inne på sitt fjärde år och ger värde både åt kunderna och Betsson. Den skapar en emotionell känsla för Betsson som är mer än snabba vinster och bonusar. Juryn är imponerad och hockey-klubbade dem som vinnare.
LEDARSKAP/ORGANISATION: The Sustainable Gambling Conference – Kindred Group
The Sustainable Gambling Conference är en årlig branschkonferens som har initierats och arrangerats av Kindred för att öka samarbetet inom spelbranschen och driva utvecklingen av spelansvarsfrågan. Genom denna konferens har Kindred skapat en mötesplats för spelbranschen att diskutera gemensamma dagsaktuella frågor. Initiativet är högt uppskattat i spelbranschen och vi ser fram emot en fortsatt livlig och utvecklad mötesplats.
LEDARSKAP/PERSON: Axel Lyckberg – Playscan AB
Axel Lyckberg gör skillnad på riktigt. Han besitter en unik kombination av kompetens genom sina kunskaper i psykologi och dataanalys. Han arbetar ständigt för att hitta indikatorer som gör det lättare för spelbranschen att förebygga spelproblem. Genom sitt genuint brinnande intresse och engagemang för spelproblem hittar han lösningar som bygger på fakta. Axel har en hög integritet och därigenom en hög trovärdighet att driva spelansvarsfrågor. Vi ser dig Axel och vad du har åstadkommit så här långt i branschen. Vi ser fram emot att du fortsatt driver spelansvarsfrågan till nya insikter.
De sex vinnande bidrag hyllats vid en digital prisutdelning som finns att ta del av här.
Året jury består av: Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Magnus Berglund, vd Kinglet, Anna Berggren, ledarskapskonsult, Leif Almgren, senior spelkonsult, Mats Georgson, vd Georgson & Co, Maria Kausits, analytiker och partner SB Insight och Ann-Sofie Olsson, Managementkonsult samt ordförande för tävlingen.
Senaste kommentarer